Le-Parkour.dk - Det officielle danske parkour community
   Forside Artikler Media Forum Links Galleri FAQ Søg Regler
September 09 2010 18:20:26   
Ansvarsfraskrivelse
Vi påtager os intet ansvar, for eventuelle skader eller andet. Læs mere.
Besøgende
Gæster online: 2
Ingen brugere online

Aktive brugere: 101
Antal brugere: 2,299
Nyeste bruger: rasmus helsgaun
Debatemner
Nyeste emne
Leap of pain + holy ...
avav efter at være f...
Håndledsbeskytter
Forbud
Fredericia Jam 2010 ...
Mest aktive emner
European Gatherin... [427]
Julejam 2007! [302]
Tasken [301]
The Heroes! [214]
Mangler DU nogle ... [210]
Annoncer
Se indlæg
Le-Parkour.dk - Det officielle danske parkour community | Forum | Parkour Generelt
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Spg. 1: Kan parkour defineres?
Urban
Administratorer

Rediger

Antal indlæg: 1595
Bopæl: Amager Urban
Lagt på d. 04-06-2008 15:15
Første spørgsmål i en række...

Vil du mene at parkour kan defineres ?

og hvorfor ?

www.cphparkour.dk

Ny dag - Nye udfordringer

For parkour - Imod konkurrence
ilja.olsen@hotmail.com cphparkour.dk
Forfatter RE: Spg. 1: Kan parkour defineres?
And
Brugere

Rediger

Antal indlæg: 159
Bopæl: Mern (lille by et godt stykke væk fra Vordingborg)
Lagt på d. 04-06-2008 16:01
Det kommer an på hvad du mener med at "definere" det..

"the precision by roof to roof is an useless danger " - "you may think so, but it is not dangerous if you are prepared for the risk. walking down the street is dangerous, everyone does it though ". -Youtube
and-reas.dk@hotmail.com
Urban
Administratorer

Rediger

Antal indlæg: 1595
Bopæl: Amager Urban
Lagt på d. 04-06-2008 16:09
Definition: "En ytring der afgrænser og forklare et ords betydning"
Politikkens Dansk ordbog år 2000

www.cphparkour.dk

Ny dag - Nye udfordringer

For parkour - Imod konkurrence
ilja.olsen@hotmail.com cphparkour.dk
And
Brugere

Rediger

Antal indlæg: 159
Bopæl: Mern (lille by et godt stykke væk fra Vordingborg)
Lagt på d. 04-06-2008 19:14
Så vil jeg nok sige nej, da parkour jo kan tolkes som man vil det, for nogle er det jo bare en række bevælgelser og for andre en del mere filosofisk, men så er det vel egentlig også et ja? hader når jeg forvirrer mig selv smiley

"the precision by roof to roof is an useless danger " - "you may think so, but it is not dangerous if you are prepared for the risk. walking down the street is dangerous, everyone does it though ". -Youtube
and-reas.dk@hotmail.com
Pile
Brugere

Antal indlæg: 244
Bopæl: Værløse
Lagt på d. 04-06-2008 19:28
vel mene nej af samme grund som andy. netop det han siger er også min mening, det kan betyde flere ting og derfor kan det IKKE defineres som noget, men det kan defineres for den enkelte person. dog vil jeg sige at man kan forklare andre kort om hvad parkour er, men at give den endelige defenition vil jeg mene er umulig da der altid vil være nogen som er ueninge. man kan ikke definere parkour som f.eks. fodbold hvor det bare gælder om at sparke en kugle i et mål. derfor nejsmiley godt spørgsmål BTW

JPC
Jonstrup Parkour Crew!
Freedom of movement
Sakse
Brugere

Rediger

Antal indlæg: 1228
Bopæl: Overalt
Lagt på d. 05-06-2008 04:05
Jeg kender ikke det ord, der ikke kan defineres. Dog er det ikke altid en verbal ytrelse, der afgør definitionen.

Kom til træning i Radiatorfabrikken! - Hørkær 1b, Herlev. Hver torsdag kl. 19 - 22

It is more important to know where you are going than to get there quickly.
I aim at... iCommercialQ. The interesting fact about MSN is, that it provides not only a bunch of faggots, but also a decent.. amount of literally blasted adverts. http://cphparkour.dk
DOCLOC
Brugere

Rediger

Antal indlæg: 712
Bopæl: KBH 2300 Amager / Malmö Svägertorp
Lagt på d. 05-06-2008 14:24
min ID kan desværre ikke genkende hvad "at definere" betyder/definere? hva betyder det?

nu spiller jeg basket..

LAURENT = NEVER GIVE UP

[img]<a href="http://speedtest.10-fast-fingers.com" style="display: block; width: 300px; height: 100px; background: url('http://speedtest.10-fast-fingers.com/img/badge1.png'smiley no-repeat; padding-top: 50px; padding-left: 60px; color: #009933; font-weight: bold; text-decoration: none; font-family: Times New Roman, Arial, serif; font-size: 40px;">2 words</a><p><a href="http://speedtest.10-fast-fingers.com">Speed test</a></p>[/img]

Redigeret af DOCLOC d. 05-06-2008 14:24
deni0607@hotmail.com
Pile
Brugere

Antal indlæg: 244
Bopæl: Værløse
Lagt på d. 05-06-2008 21:38
det betyder at du ligesom forklare et ords betydning, som f.eks hvad er fodbold. det er dog en meget enkel forklaringsmiley

JPC
Jonstrup Parkour Crew!
Freedom of movement
trixter
Brugere

Rediger

Antal indlæg: 33
Bopæl: Århus
Lagt på d. 06-06-2008 01:22
Jeg mener at parkour sagtens kan defineres.
Hvem der skal definere det og hvordan definitionen skal lyde er en helt anden sag.
Hvis faktum er at parkour ses forskelligt fra person til person, så er det definitionen. Defineres kan det sagtens.

Læg mærke til at en definition skal afgrænse og forklare ordet, ikke det ordet betyder.

God læseferie til dem, som har det smiley

Be cool, stay in school.
kristiankuur@mail.dk
Ee-Jay
Brugere

Antal indlæg: 131
Bopæl: næstved
Lagt på d. 07-06-2008 12:11
ja enig med trixter.
man skal bare give sig god tid til at forklare det, og man skal have en god lytter smiley
og jeg kan ikke definere ordet : der smiley

Np - Tracuers
Vi er altid friske! smiley
honkey_egernsen@hotmail.com
Sakse
Brugere

Rediger

Lagt på d. 07-06-2008 13:07
Der:
1) Et ord man bruger i sammenhæng med at forklare en bestemt position, ofte efterfulgt af et peg i retning af positionen: F. eks. Den er der.
Begrebet indbefatter ofte indforståethed over for positionen fra den modtagende part, der derved kan relatere det til en bestemt position.
2) Kan bruges ligesom som, til at videreforklare en genstands egenskaber: F. eks. Manden slog på bilen, der ikke havde nogen forrude.

Kom til træning i Radiatorfabrikken! - Hørkær 1b, Herlev. Hver torsdag kl. 19 - 22

I aim at... iCommercialQ. The interesting fact about MSN is, that it provides not only a bunch of faggots, but also a decent.. amount of literally blasted adverts. http://cphparkour.dk
Loonyworld
Brugere

Antal indlæg: 174
Bopæl: Oppe i vores alle sammens superstjernes bagdel!
Lagt på d. 07-06-2008 18:46
Jeg ville definere parkour som en frihed...

Etre fort pour être utile
Sponge
Brugere

Rediger

Antal indlæg: 517
Bopæl: Köpenhamn
Lagt på d. 07-06-2008 22:12
Parkour er blot den frie bevægelse. Det kan ikke defineres ved bestemte bevægelser eller bestemte situationer, hvor det er udført. Parkour er blot at kunne bevæge sig frit, hvor og når som helst, med effektive bevægelser der bliver skabt "on-the-fly" af hjernen ud fra gennemtrænede grundteknikker.

Så da man hverken kan definere bevægelse, situation eller grund, vil jeg sige nej, Parkour kan ikke defineres(=

Filosofien bag Parkour er nok det tætteste du kommer, da den kan fortælle dig lidt om anvendelsen og hvad det egentlig er, Parkour er. Men det er langt fra en faktisk definition.

Når jeg hører Parkour defineret, er det altid fra folk der ikke selv træner det. Og ikke har forståelse for det. Som "orh ja er det ikk der hvor man hopper på tage?" eller "er det ikk sådan noget med saltoer og ninja ting?"

Youtube!:http://www.youtube.com/profile?user=AlterNateHeaDacHe

Mig:
Sponge: Hvem piftede??
Holm: Det er politiet..

FALCON BARREL ROLL PUNCH
Freso
Brugere

Rediger

Antal indlæg: 309
Bopæl: Ollerup, Sydfyn, DK
Lagt på d. 08-06-2008 02:00
Sponge skrev:
Så da man hverken kan definere bevægelse, situation eller grund, vil jeg sige nej, Parkour kan ikke defineres(=

Alligevel kom du selv med en definition af parkour:
Sponge skrev:
Parkour er blot den frie bevægelse. Det [er ikke] bestemte bevægelser eller bestemte situationer, hvor det er udført. Parkour er blot at kunne bevæge sig frit, hvor og når som helst, med effektive bevægelser der bliver skabt "on-the-fly" af hjernen ud fra gennemtrænede grundteknikker.

Jeg er ikke 100% enig i den definition, men det er et (godt) skridt i den rigtige retning, i hvert fald ift. det fysiske aspekt.

Frederik 'Freso' S. Olesen
Google Talk/Jabber: freso.dk@gmail.com

Citater

"David Belle is [...] possibly the only person who can outrun Chuck Norris. Not on flat terrain though."

“Every morning in Africa, a Gazelle wakes up. It knows it must run faster than the fastest lion or it will be killed. Every morning a Lion wakes up. It knows it must outrun the slowest Gazelle or it will starve to death. It doesn't matter whether you are a Lion or a Gazelle... when the sun comes up, you'd better be running.” (ukendt)

The real reality is there, but everything you KNOW about "it" is in your mind and yours to do with as you like. Conceptualization is art, and YOU ARE THE ARTIST. (Konklusion på "Starbuck's Pebbles"-teksten, Principia Discordia s.00054)

Madness does not always howl. Sometimes, it is the quiet voice at the end of the day saying, "Hey, is there room in your head for one more?"
91719544 freso.dk@gmail.com frederiksolesen http://freso.dk/
Vester
Brugere

Rediger

Antal indlæg: 709
Bopæl: 2450, S to the Whizzle
Lagt på d. 09-06-2008 16:36
David Belle:
"Parkour er en kunst som vil hjælpe dig med at overkomme enhver forhindring og at komme fra punkt A til punkt B kun med hjælp af kroppens muligheder.
Forstå at denne kunst blev skabt af få soldater i Vietnam så de kunne flygte eller nå deres mål. Det er denne ånd jeg ønsker Parkour stadig skal beholde.
Du skal kunne skelne mellem hvad der er nyttigt og hvad der ikke er i en nødsituation.
Kun på dette tidspunkt vil du vide hvad Parkour er og ikke er.
Så hvis du udøver akrobatiske ting på gaden med intet andet formål end at vise dig, så lad venligst vær med at kalde det Parkour. Akrobatik eksisterede længe før Parkour."

... Men ligesom kampkunst ikke kun handler om at slås, handler Parkour ikke kun om at bevæge sig. Det er den del af det der er svær at beskrive med ord.

Il faut être fort pour être utile, non seulement à soi-même mais aux autres.

Redigeret af Vester d. 09-06-2008 16:40
vester@fernie.com
Sakse
Brugere

Rediger

Lagt på d. 09-06-2008 18:15
... Og hvem siger man behøver beskrive med ord? Hvis dybere forståelse først bliver skabt, i det man selv udøver kunsten, så er det en del af definitionen.

Du kan godt fortælle en baby, at to plus to er fire, men først når barnet får en forståelse for matematik, vil det forstå konceptet. Vores problem er bare, at der ikke er så mange der forstår Parkour.

Bla
Brugere

Rediger

Antal indlæg: 1043
Bopæl: Hobro, Nordjylland
Lagt på d. 09-06-2008 22:32
Jeg føler lidt at man skal være liidt klog for at forstå parkour - og endnu klogere for at sætte ord på det. Hvilket jeg slet ikke kan ...

You type 522 characters per minute
You have 96 correct words
and you have 3 wrong words
http://speedtest.10-fast-fingers.com/
bisse200@hotmail.com
DOCLOC
Brugere

Rediger

Antal indlæg: 712
Bopæl: KBH 2300 Amager / Malmö Svägertorp
Lagt på d. 10-06-2008 19:17
kan ikke helt forstå hvordan man ikke ville kunne forklare hvad parkour er...'

alt har en forklaring? right?

nu spiller jeg basket..

LAURENT = NEVER GIVE UP

[img]<a href="http://speedtest.10-fast-fingers.com" style="display: block; width: 300px; height: 100px; background: url('http://speedtest.10-fast-fingers.com/img/badge1.png'smiley no-repeat; padding-top: 50px; padding-left: 60px; color: #009933; font-weight: bold; text-decoration: none; font-family: Times New Roman, Arial, serif; font-size: 40px;">2 words</a><p><a href="http://speedtest.10-fast-fingers.com">Speed test</a></p>[/img]
deni0607@hotmail.com
Qawl
Brugere

Rediger

Antal indlæg: 2486
Bopæl: Ballerup
Lagt på d. 12-06-2008 17:18
Jeg mener at Parkour kan defineres:

Parkour [navneord]: At komme fra A til B, på den mest effektive måde.

Alt andet som elleers kommer til Parkour, er små grene som stikker ud af stammen... Du behøver ikke at meditere, for at komme fra A til B på en mere effektiv måde, og du behøver ikke at finde den indre fred frem, for at være hurtig...
Det betyder ikke, at det er en del af Parkour, men det er stadig ikke Parkour.

Og når jeg siger "effektive", så er det, fordi det ord dækker over hurtighed og alle de andre faktorer som spiller ind...

----------------------------------------------

Jeg har igennem de seneste år selv stået som en frontperson og argumenteret for, at der er meget mere til Parkour end øjet umiddelbart kan se, og det mener jeg stadig...

Jeg mener bare også, at det ikke er en nødvendighed at gå ind i det sprituelle, for at være en god Traceur.

Hvis du bruger Parkour til at forstå den verden vi lever i, så fint nok (det gør jeg), men hvis du bare bruger Parkour for at træne, og komme fra A til B på den mest effektive måde, så er du lige så meget Traceur, som alle os andre smiley

You type 525 characters per minute
You have 100 correct words and
you have 0 wrong words
http://speedtest.10-fast-fingers.com/
www.BallerupFR.tk
Sakse
Brugere

Rediger

Lagt på d. 12-06-2008 17:38
Ikke for at være tarvelig, men det er vist ikke meningen at vi skal definere Parkour endnu. Jeg er enig i din definition af hvad der er Parkour, men der er mere, og at meditation og ro ikke er Parkour er diskutabelt. Men jeg tror gerne Ilja vil have, at vi venter med den debat lidt tid.

Side 1 af 2 1 2 >
Spring til debat:
Indlogning
Brugernavn

Kodeord

Er du ikke registreret bruger endnu?
Klik her for at blive det.

Har du glemt dit kodeord?
Få tilsendt et nyt ved at klikke her.
Brugerafstemning
Hvad laver du til daglig?

Folkeskole

Gymnasium

Universitet

Iværksætter

Arbejder på Kontor

Social og sundhed

Håndværker

Andet

Du er nødt til at logge på for at stemme.
Replikboks
Du er nødt til at logge på for at skrive en replik.

Frog
09/09/2010 13:16
Er JJ blevet en regulær troll?

Woodo
08/09/2010 19:50
http://www.funnyjunk.com/
funny_pictures/937975/pro
blem/

Esbjerg vaults
29/08/2010 19:34
troede sku også den var færdig...

ksvendsen
29/08/2010 09:36
smiley

Frog
28/08/2010 21:04
Fuck, troede sgu ikke siden ville komme tilbage. Er glad for at den gjorde smiley

FR - Peter
24/08/2010 09:49
Haaaahaaasmiley

Sponge
23/08/2010 14:46
loner smiley

FR - Peter
23/08/2010 13:37
LEET!

Elizabetta
23/08/2010 13:29
Halløj!