| Forfatter |
Spg. 2: Har parkour brug for en definition? |
Urban
Administratorer

Antal indlæg: 1595
Bopæl: Amager Urban
| Lagt på d. 10-06-2008 11:56 |
|
|
Spørgsmålne vil komme med en uges mellemrum og der vil være tilknyttet en afstemning. De tidligere spørgsmål må hjertens gerne blive ved med at blive diskuteret selvom der kommer nye til.. forsøg dog så vidt muligt at holde trådene rene i forhold til hvilket spørgsmål de omhandler..
Med en uge gået, og udgangspunkt i at 61% (31 stemmer) har stemt ja, til spørgsmålet om parkour kan defineres, og 39% (20 stemmer) har stemt nej, kommer nu næste spørgsmål i rækken.
Har vi (udøverene) overhovedet brug for en definition* af Parkour?
Har parkour** overhovedet brug for en definition* af Parkour?
*: en endegyldig difinition (i modsætning til en individuel definition)
**: vi har ud fra den foregående debat konstateret at der hersker mange forskellige definitioner af parkour.. derfor må der i dette spørgsmål tages stilling ud fra ens egen subjektive mening om hvad parkour er (denne behøves ikke beskrevet i detaljer, medmindre det er essentielt for forståelsen af ens svar/mening).
Off-topic:
det er super at se at folk deltager så aktivt i diskussionen.. både dem der stemmer og dem der diskutere.. jeg er af den overbevisning at du kan udvikle dig meget indefor parkour ved at filosofere over hvad du egentlig laver, hvorfor, og om du mener du har fundet den rette vej for dig, og der igennem prøve at finde ud af hvad man selv mener om tingene. Der er ikke noget rigtig og forkert svar til de her spørgsmål, og man kan altid blive klogere.
hilsner U
www.cphparkour.dk
Ny dag - Nye udfordringer
For parkour - Imod konkurrence
Redigeret af Urban d. 11-06-2008 17:43 |
|
| Forfatter |
RE: Spg. 2: Har parkour brug for en definition? |
Dan
Brugere
Antal indlæg: 672
Bopæl: Rødovre
| Lagt på d. 10-06-2008 14:01 |
|
|
Jeg hælder nok til at stemme ja, ellers ved vi jo ikke hvad vi laver...
Men jeg tror dog bare at det er en meget bred definition vi har brug for, da parkour jo netop er så frit...
|
|
| Forfatter |
trixter
Brugere

Antal indlæg: 33
Bopæl: Århus
| Lagt på d. 10-06-2008 14:16 |
|
|
Anarki, ungdomshus og ungdomsoprør med mere, er begreber som jeg nødig vil se koblet sammen med parkour. Nogle folk har en tendens hertil, tilskuere såvel som udøvere (f.eks. de, som ulovligt hopper ind på byggepladser for at hoppe på containere).
Af den grund vil jeg gerne se parkour defineret skarpere.
Rent bevægelsesmæssigt er jeg tilhænger af den udbredte definition med hurtigst fra a til b og effektive bevægelser (ikke flips eller tricking).
Be cool, stay in school. |
|
| Forfatter |
Urban
Administratorer

| Lagt på d. 10-06-2008 20:10 |
|
|
|
Dan skrev:
Jeg hælder nok til at stemme ja, ellers ved vi jo ikke hvad vi laver...
Men hvad nu hvis alle har sådan en ca. ide om hvad de laver.. eller at alle har hver deres definition.. som det er i dag..
er det ikke godt nok?? eller har vi brug for at vi alle ved præcis hvad parkour er..
og vil det lægge bånd på parkours mulighed for at udvikle sig hvis det bliver defineret??
www.cphparkour.dk
For parkour - Imod konkurrence |
|
| Forfatter |
ccschmidt
Brugere

Antal indlæg: 542
Bopæl: Haslev (24 km fra Næstved)
| Lagt på d. 10-06-2008 20:55 |
|
|
i vores kreds behøver vi ikke nogen...
men vi kunne godt bruge en når vi skal tale med andre om parkour...
jeg har bare ikke nogen til jer....
"gør dig parat til at dø, for først der er du klar til at leve" - Anders "Anden" Matthesen
 |
|
| Forfatter |
willee
Brugere
Antal indlæg: 17
Bopæl: Mern
| Lagt på d. 10-06-2008 21:16 |
|
|
|
jeg stemmer nok os ja men det er bare lidt svært med en definition mener jeg da parkour ikke er en sport du kan jo prøve og spørge nogle af de store udøver af le parkour |
|
| Forfatter |
Urban
Administratorer

| Lagt på d. 10-06-2008 23:28 |
|
|
|
willee skrev:
du kan jo prøve og spørge nogle af de store udøver af le parkour
Ja.. det kunne jeg.. men der er også en vis form for læringsforløb i selv at tænke over tingene og ikke bare følge hvad alle andre nu siger.. 
www.cphparkour.dk
|
| Forfatter |
Freso
Brugere

Antal indlæg: 309
Bopæl: Ollerup, Sydfyn, DK
| Lagt på d. 11-06-2008 09:27 |
|
|
|
willee skrev:
[...] det er bare lidt svært med en definition [...] da parkour ikke er en sport[...]
Og man kan ikke definere noget hvis det ikke er en sport?
Bortset fra det, så er det jo også (eller kan være) en (delvis) definition at definere noget udfra hvad det ikke er. Og i så fald har du jo netop lavet en meget overordnet definition. (Den er så ikke specielt brugbar da min computer f.eks. heller ikke er en sport, så...) |
|
| Forfatter |
Pile
Brugere
Antal indlæg: 244
Bopæl: Værløse
| Lagt på d. 11-06-2008 15:04 |
|
|
jeg vil sige nej.
Parkour handler om at finde sin egen vej, og selv gå nogle veje som andre ikke har gået. derfor laver du din egen defination.
jeg vil dog være enig i at man kunne lave en defination til folk som ikke selv laver parkour så man kunne forklare det meget enkelt hvad det hovedsagligt er. det filosofiske vil man nok ikke rigtigt kunne berører med denne defination..
men jeg stemte nej
JPC
Jonstrup Parkour Crew!
Freedom of movement |
|
| Forfatter |
Sakse
Brugere

Antal indlæg: 1228
Bopæl: Overalt
| Lagt på d. 11-06-2008 16:22 |
|
|
Som sagt i den foregående tråd, så mener jeg at alt kan defineres. Derfor har Parkour brug for en definition, hvis det da skal eksistere.
Men man kan altid bruge den Sokratiske metode, til at komme frem til hvad Parkour er -- som Freso sagde: Det er ikke en sport. (Erasmus Montanus: "En sten kan ikke flyve, morlil kan ikke flyve, ergo er morlil en sten." )
Hvis man sørger for at fjerne alt det, Parkour ikke er, så må der vel kun være Parkour tilbage?
Kom til træning i Radiatorfabrikken! - Hørkær 1b, Herlev. Hver torsdag kl. 19 - 22
It is more important to know where you are going than to get there quickly.
Redigeret af Sakse d. 11-06-2008 16:23 |
|
| Forfatter |
Freso
Brugere

| Lagt på d. 11-06-2008 17:26 |
|
|
|
Pile skrev:
jeg vil sige nej. Men...
Pile fortsætter så:
Parkour handler om at finde sin egen vej, og selv gå nogle veje som andre ikke har gået. [...]
Igen kommer der en (del)definition fra en der har sagt man ikke kan definere det. Vær konsekvente. Hvis man ikke kan sige hvad parkour er (f.eks. at det ikke er en sport, men det handler om at finde sin egen vej), så lad være med at prøve på det. Ellers modsiger i jer selv.
Faktisk er ovenstående jo en stor del af parkours filosofiske grundlag. Vi mangler efterhånden bare nogen der siger "nej, det er noget med altruisme/at hjælpe andre" og så tror jeg vi er meget tæt på at have en rimelig fuldkommen definition, alene baseret på deldefinitioner fra "nej-sigerne". ;) |
|
| Forfatter |
Freso
Brugere

| Lagt på d. 11-06-2008 17:33 |
|
|
Nu må jeg vel hellere selv komme med mit indspark i denne debat, i stedet for at pille andres argumentering fra hinanden. :)
Ja, der er brug for at parkour er defineret. Hvis parkour er udefineret, så dyrker fodboldspillere, håndboldspillere, balletdansere, narkomaner, m.m. også parkour. Så vi har brug for at sige at parkour ikke at sparke eller kaste med bolde (for handlingens egen skyld, i hvert fald). Det er ikke at lave piruetter. Det er ikke at stikke sprøjter i armen, tage sjove piller eller sniffe sne. Det kan være parkour skal have en bred og omfavnende definition, men "parkour" må dog afgrænses for at kunne være parkour og ikke alting ("i hele det uendelige univers"). (Undskyld... kunne ikke dy mig. :p)
Frederik 'Freso' S. Olesen
Google Talk/Jabber: freso.dk@gmail.com
Citater
"David Belle is [...] possibly the only person who can outrun Chuck Norris. Not on flat terrain though."
“Every morning in Africa, a Gazelle wakes up. It knows it must run faster than the fastest lion or it will be killed. Every morning a Lion wakes up. It knows it must outrun the slowest Gazelle or it will starve to death. It doesn't matter whether you are a Lion or a Gazelle... when the sun comes up, you'd better be running.” (ukendt)
The real reality is there, but everything you KNOW about "it" is in your mind and yours to do with as you like. Conceptualization is art, and YOU ARE THE ARTIST. (Konklusion på "Starbuck's Pebbles"-teksten, Principia Discordia s.00054)
Madness does not always howl. Sometimes, it is the quiet voice at the end of the day saying, "Hey, is there room in your head for one more?" |
|
| Forfatter |
Urban
Administratorer

| Lagt på d. 11-06-2008 17:36 |
|
|
Men nu tænker jeg i disse spørgsmål meget.. mere konkret måske end du tænker sakse..
hvorvidt alt der eksistere skal kunne defineres - eller at alt skal defineres for at kunne eksistere kan vi tage en anden gang..
Har vi (udøverene) overhovedet brug for en definition af Parkour?
Tænker jeg..
skal vi være enige om hvad parkour er for at kunne træne det..
for at vi kan udvikle os som traceurs (kan man udvikle noget der ikke er begrænset?)..
for at vi kan bruge parkour..
eller kan vi træne parkour, udvikle os og bruge det uden at have nogen klar definition af hvad det er?
Har parkour* overhovedet brug for en definition af Parkour?
Har parkour som diciplin behov for en definition for at overleve som diciplin og for at kunne udvikle sig som diciplin..?
Har parkour brug for at kunne fortælle nontraceurs hvad det går ud på, for at sprede sig, og vinde accept..?
eller udvikler det sig måske endda mere af at det ingen definition har, men er frit? og er der brug for at kunne slå fast over for nontraceurs hvad parkour er?
--------------
Vi er fra spørgsmål 1 "blevet enige om" at parkour godt kan defineres.. det spørgsmål 2 køre på, er om vi har brug for den samme definition = en endegyldig difinition (i modsætning til en individuel definition)
www.cphparkour.dk
For parkour - Imod konkurrence
Redigeret af Urban d. 11-06-2008 17:41 |
|
| Forfatter |
willee
Brugere
| Lagt på d. 11-06-2008 18:01 |
|
|
|
så prøv du og definere parkour uden at bruge ordet sport eller noget der har med sport at gøre |
|
| Forfatter |
Urban
Administratorer

| Lagt på d. 11-06-2008 18:10 |
|
|
|
willee skrev:
så prøv du og definere parkour uden at bruge ordet sport eller noget der har med sport at gøre
1) hvem snakker du til?
2) det er ikke det mine spørgsmål handler om (endnu i hvertfald). spørgsmålne handler om at undersøge og tænke over en masse ting der har med definition af parkour at gøre - UDEN at definere hvad parkour er..
(det kommende eksempel kræver nok at man har haft bogstavs matematik):
du ville også kunne kalde parkours definition for X eller for snemand.. i så fald vil spørgsmålne dreje sig om X / snemand eksistere og om parkour har brug for X /snemand..
altså ikke om hvad X / snemand er..
3) det Freso siger er ikke for at provokere.. han siger bare at hvis man siger at det ikke kan beskrives hvad parkour er, så kan man heller ikke sige hvad parkour ikke er.. for så vil parkour nemlig være alt det som det ikke er.. (som sakse også var inde på).
4) men vi kan blive enige om at det er et svært emne og at det meget let bliver meget abstrakt.. men prøv at bliv ved med at tænke over det og kom med jeres meninger.. det er super fedt at læse..
www.cphparkour.dk
|
| Forfatter |
Sakse
Brugere

| Lagt på d. 11-06-2008 18:20 |
|
|
Det er ret relevant om din definition af 'definition' betyder en skriftlig ytrelse, som størstedelen af befolkningen kan forstå, eller en indforståethed for emnet, som ikke kan forklares med ord, men kun via handling eller andre former for kommunikative midler.
Du kan lige meget hvad ikke forhindre, at alle mennesker har en forskellig tolkning, og derved også definition af ethvert emne. Jeg kan godt påstå at en blå bil er blå, og du kan være enig, men vi kan ikke vide om din hjerne tolker bølgelængder anderledes end min, så du derfor ser bilen som det jeg ville kalde lilla. Så definitionen af den blå bils farve er blå, men i virkeligheden synes du den er lilla, men er vokset op med at lilla hedder blå - hvis det giver mening.
Derfor kan Parkour også tolkes forskelligt, selvom vi er blevet enige om en definition, og vil derfor altid være individuelt defineret.
MEN: For at komme lidt mere konkret ind på dit spørgsmål om, hvorvidt ikke traceurs har brug for en definition af Parkour, så er svaret ja. For at forhindre misforståelser, for meget påvirkning af individuelle holdninger og for nemmere at kunne viderebringe "sand" Parkour, så har vi brug for en nedskrevet definition, folk kan referere og forholde sig til.
Kom til træning i Radiatorfabrikken! - Hørkær 1b, Herlev. Hver torsdag kl. 19 - 22
It is more important to know where you are going than to get there quickly. |
|
| Forfatter |
Urban
Administratorer

| Lagt på d. 11-06-2008 18:28 |
|
|
|
Sakse skrev:
MEN: For at komme lidt mere konkret ind på dit spørgsmål om, hvorvidt ikke traceurs har brug for en definition af Parkour, så er svaret ja. For at forhindre misforståelser, for meget påvirkning af individuelle holdninger og for nemmere at kunne viderebringe "sand" Parkour, så har vi brug for en nedskrevet definition, folk kan referere og forholde sig til.
Tak for at du kom til sagen Sakse.. og ja.. jeg fatter hvad du mener.. men synes det er lidt langt uden at drive diskussionen så langt ud.. men den må vi tage en anden gang..
men for at svare så mener jeg en håndgribelig skriftlig definition, som vedtages værende den "sande".
Nu fik du så svaret mest på sidste del af spørgsmålet.. hvad med den først.. har vi som traceurs brug for en definition eller er det kun i forhold til nontraceurs vi har brug for det?
Btw.. "for meget påvirkning af individuelle holdninger ", mener du "påvirkning fra individuelle" ?
www.cphparkour.dk
|
| Forfatter |
Sakse
Brugere

| Lagt på d. 11-06-2008 20:12 |
|
|
Af eller fra. Jeg vil gå ud fra, at den almene dansker forstår begge udtryk lige godt.
For at gøre det kort:
Vi, traceurs imellem, har ikke brug for en håndgribelig skriftlig definition, da vi allerede har defineret Parkour, og er nogenlunde enige om definitionen som sådan. Samtidig har vi brug for en definition til at kunne formidle Parkour til udenforstående.
It is more important to know where you are going than to get there quickly. |
|
| Forfatter |
Ee-Jay
Brugere
Antal indlæg: 131
Bopæl: næstved
| Lagt på d. 12-06-2008 10:47 |
|
|
Må jeg så høre DIN defination af Parkour Sakse?
af 2 grunde:
1: så vi kan se om vi har opfattet begrebet "Parkour" på nogenlunde samme måde,
og 2: er interesseret i andres traceur´s holdninger.
Np - Tracuers
Vi er altid friske!  |
|
| Forfatter |
willee
Brugere
| Lagt på d. 12-06-2008 14:05 |
|
|