| Forfatter |
Spg 3: Hvem skal definere parkour? |
Urban
Administratorer

Antal indlæg: 1595
Bopæl: Amager Urban
| Lagt på d. 21-06-2008 18:20 |
|
|
Hvis vi lader som om/antager at der er mulighed for en anden definition end den der er lavet af RB/DB.. og at der er behov for en..
Hvem skal så definere parkour??
-Raymon Belle (den def. der allerede er, må vel komme fra RB?)
-David Belle og/eller Sebastian Foucan
-Traceurs i forening
-Den enkelte traceur
-Idræts proffessore / kloge hoveder
-Andre
www.cphparkour.dk
Ny dag - Nye udfordringer
For parkour - Imod konkurrence |
|
| Forfatter |
RE: Spg 3: Hvem skal definere parkour? |
Qawl
Brugere

Antal indlæg: 2486
Bopæl: Ballerup
| Lagt på d. 21-06-2008 18:42 |
|
|
Traceurs i et stort sammenhold ("forening" - selvom jeg ikke kan lide ordet)...
Meget muligt at David bragte os en verden af glæde, inspiration osv. med Parkour, men sagen er; at Parkour er som en levende organisme... Parkour vil altid være i udvikling, og jeg mener at Traceurs er sjælen, hjertet og åndedraget i Parkour...
Mener stadig at vi har en definition som er blevet besluttet af Traceurs, så jeg ser stadig hele den her debat (af 3 dele) som en lidt "out-dated" debat, på den måde, at jeg stadig står ved at vi har en definition.
Mit ord er ikke lov, så derfor ved jeg godt, at der er mange som er uenige med mig, og derfor er debatten ikke out-dated i deres øjne, men i mine er den...
Lad os lades som om - i et øjeblik - at jeg faktisk ikke mente der var en definition, så gentager jeg mig selv, for at slå det fast:
Så skulle Traceurs i et sammenhold beslutte det.

You type 525 characters per minute
You have 100 correct words and
you have 0 wrong words
http://speedtest.10-fast-fingers.com/
Redigeret af Qawl d. 21-06-2008 18:43 |
|
| Forfatter |
Freso
Brugere

Antal indlæg: 309
Bopæl: Ollerup, Sydfyn, DK
| Lagt på d. 21-06-2008 19:00 |
|
|
Jeg er for en gang skyld (til en hvis grad) enig med Qawl (ift. de her debatter): Det må være udøverne i forening/fællesskab (ikke i en forening eller et sammenhold/fællesskab) der definerer det de dyrker. At man så indenfor dette fællesskab naturligvis bør lytte til de "gamle"/erfarne (Belle'erne, Foucan, et al) er for mig et selvfølge, da det naturligvis er dem der også er mest vidende omkring det - men det betyder også at hvis David Belle i morgen går ud og siger at parkour handler om at hoppe ud fra 200m bygninger og bryde ind i biler m.m., så skulle parkoursamfundet i øvrigt gerne være i stand til at sige fra.
Frederik 'Freso' S. Olesen
Google Talk/Jabber: freso.dk@gmail.com
Citater
"David Belle is [...] possibly the only person who can outrun Chuck Norris. Not on flat terrain though."
“Every morning in Africa, a Gazelle wakes up. It knows it must run faster than the fastest lion or it will be killed. Every morning a Lion wakes up. It knows it must outrun the slowest Gazelle or it will starve to death. It doesn't matter whether you are a Lion or a Gazelle... when the sun comes up, you'd better be running.” (ukendt)
The real reality is there, but everything you KNOW about "it" is in your mind and yours to do with as you like. Conceptualization is art, and YOU ARE THE ARTIST. (Konklusion på "Starbuck's Pebbles"-teksten, Principia Discordia s.00054)
Madness does not always howl. Sometimes, it is the quiet voice at the end of the day saying, "Hey, is there room in your head for one more?" |
|
| Forfatter |
Freso
Brugere

Antal indlæg: 309
Bopæl: Ollerup, Sydfyn, DK
| Lagt på d. 21-06-2008 19:09 |
|
|
Ville også lige tilføje argumentation imod at den enkelte traceur definerer det:
Hvis vi skal have en definition af parkour der gør vi kan sige vi træner/udøver/dyrker det samme, så nytter det ikke noget at vi hver især har vores egen definition af hvad parkour er. Ellers kunne vi lige så godt helt undlade at definere det (og det ved jeg godt der er nogen der af en eller anden grund er tilhængere af...), men det betyder så også at dem spiller fodbold kan sige de dyrker parkour på lige fod med dem der dyrker springgymnastik på lige fod med dem der spiller golf på lige fod med dem jeg ville mene dyrker parkour. (At man dyrker parkour forhindrer selvfølgelig ikke en i også at dyrke en eller flere andre idrætter, som fodbold, springgymnastik og golf.) |
|
| Forfatter |
Urban
Administratorer

| Lagt på d. 22-06-2008 14:34 |
|
|
|
Freso skrev:
Ellers kunne vi lige så godt helt undlade at definere det (og det ved jeg godt der er nogen der af en eller anden grund er tilhængere af...)
-faktisk 51% af dette forum.. hvis vi lader statistikken tale..
Og det jeg mener med traceurs i forening.. er jo.. netop som I siger.. en filosofisk ide om at alle traceurs i verden kunne sætte sig ned og blive enige om en def. altså ikke en forening som f.eks. en skak forening osv.
Jeg har selv stemt DB.. men hælder til at give jer ret..
grunden til at jeg sagde DB er at det jo er ham (i forlængelse af sin far), der har givet parkour til verden..
-og ja.. så er der en masse der vil skælde mig ud og sige at parkour altid har eksisteret..- men det er ikke destomindre DB der har udbredt kendskabet til parkour, og var den første til at sætte ord på det (i forlængelse af sin far)..
Hvad angår hvis DB kom i dag og ændrede sin egen definitionen af parkour.. så hælder jeg til at det måtte være alle traceurs i verden der måtte sige at de dyrker noget andet.. eftersom det er DB der er den vise mand, indenfor det han har udbredt..
men som sagt.. er rimelig splittet.. og I har gode argumenter
www.cphparkour.dk
|
| Forfatter |
Sakse
Brugere

Antal indlæg: 1228
Bopæl: Overalt
| Lagt på d. 22-06-2008 15:25 |
|
|
Hvis du mener David Belle har ret til at definere Parkour/derved ejer Parkour, mener du vel også at hans krav om lukningen af parkour.net juridisk set er korrekt. Jeg mener ikke at man kan have patent på et ord eller en betydning. Som sagt før, kan man i teoretisk set ikke undgå, at der kan opstå uenighed om emnets definition, baseret på en enstemmig enighed - pga. forskellig tolkning af definitionen.
Men, det sat aside, så mener jeg at vi bør komme frem til en nedskrevet, håndgribelig definition traceurs i fællesskab/forening. Tror ikke det kræver så meget forklaring udover, at jeg mener at det er udøverene der har ansvaret for en definition, og ansvaret for at den definition bliver udbredt. For traceurs, by traceurs.
Kom til træning i Radiatorfabrikken! - Hørkær 1b, Herlev. Hver torsdag kl. 19 - 22
It is more important to know where you are going than to get there quickly. |
|
| Forfatter |
Qawl
Brugere

Antal indlæg: 2486
Bopæl: Ballerup
| Lagt på d. 22-06-2008 16:08 |
|
|
"[...] men det betyder også at hvis David Belle i morgen går ud og siger at parkour handler om at hoppe ud fra 200m bygninger og bryde ind i biler m.m., så skulle parkoursamfundet i øvrigt gerne være i stand til at sige fra."
Enig! 
"Hvis du mener David Belle har ret til at definere Parkour/derved ejer Parkour, mener du vel også at hans krav om lukningen af parkour.net juridisk set er korrekt. Jeg mener ikke at man kan have patent på et ord eller en betydning."
Præcis 

You type 525 characters per minute
You have 100 correct words and
you have 0 wrong words
Redigeret af Qawl d. 22-06-2008 16:09 |
|
| Forfatter |
Stingetan
Brugere
Antal indlæg: 337
Bopæl: Korsør, Sjælland
| Lagt på d. 28-06-2008 23:43 |
|
|
Den enkelte Traceur ville jeg sige.
.. - Det kan bare være mig, som altid har været lidt en "loner" med min træning. - For at være ærlig synes jeg næsten at jeg træner bedst Alene, eller også er Ox en Lousy Buddy (Kiddin' :* )
- Jeg er ikke nogen Guru som jer andre, der kan tale med store, lange og flotte ord. jeg er blot en slatten klud af et menneske 
I'm old and strong, you're young and strong - but without control!
Yann Hnautra |
|
| Forfatter |
Bla
Brugere

Antal indlæg: 1043
Bopæl: Hobro, Nordjylland
| Lagt på d. 28-06-2008 23:52 |
|
|
Hmm,
Hvordan kan man sige det.. Dette er ikke et direkte svar på spørgsmålet, men
Parkour har allerede berørt mig så meget at det er dybt inde i mig, så selvom Le David Belle ændre definitionen, så vil det ikke pårøre mig, for, det jeg har fundet i parkour er allerede inde i mig og jeg ved hvad det har givet mig, lige gyldigt hvad man kalder det..
Eller, hmm.. Jeg er puha til at skrive..
Men, jeg vil altid blive med at dyrke det, som Parkour er nu. Hvis David BElle ændre definitionen(Why would he?) så vil jeg bare finde på noget andet at kalde det(evt. i overensstemmelse med "Old school Traceurs" ), for han kan ikke ændre på det som jeg elsker ved Parkour - Det vil jo altid være der.
You type 522 characters per minute
You have 96 correct words
and you have 3 wrong words
Redigeret af Bla d. 28-06-2008 23:56 |
|
| Forfatter |
Urban
Administratorer

| Lagt på d. 29-06-2008 13:22 |
|
|
men så acceptere du også at Parkour bliver defineret af DB.. eftersom at hvis han ændrede definitionen, ville du træne noget andet end parkour (det som vi kalder parkour nu)..
right?
www.cphparkour.dk
|
| Forfatter |
Bjarke-R
Brugere

Antal indlæg: 81
Bopæl: Stensved lige ved vordingborg
| Lagt på d. 29-06-2008 14:12 |
|
|
Jeg villle nok sige det er den enkelte, for altså hver har vel egentlig deres egen mening omkring parkour, da man har virkelig meget mulighed for at udvikle sig i parkour. Jeg tror den enkelte Traceur har sin egen mening hvad parkour er for vedkommende. Måske bare mig der er dum 
L'art du déplacement is a type of freedom. It is a kind of expression, trust in you. I do not think there is a clear definition for it. When you explain it to people, you say: yes I climb, I jump, I keep moving! It is the definition! But no one understand. |
|
| Forfatter |
Bla
Brugere

Antal indlæg: 1043
Bopæl: Hobro, Nordjylland
| Lagt på d. 29-06-2008 14:14 |
|
|
Han kan ikke ændre på det, som jeg kalder Parkour - Men han kan have copyright eller whatthefuck på ordet Parkour, så jeg ikke må kalde det Parkour længere. Og hvad han gør med navnet Parkour vil ikke betyde verdens undergang..
Jeg vil tro, at hvis han har copyright på ordet "Parkour", så bestemmer han hvad det betyder.
Jeg kan ærlig talt ikke se hvad der er den store diskussion omkring.
For Parkour er jo bare et ord, der henfører til noget det er større end ordet selv. Han kan ændre på definitionen og han kan ændre på ordet, men han kan for guds skyld ikke ændre på det, som ordet Parkour, har henført til i jeg ved ikke hvor lang tid. Det vil jo altid være der.
For mig, er Parkour en underforståelse som vil blive ødelagt hvis man begynder at analysere og putte ord på det hele.
You type 522 characters per minute
You have 96 correct words
and you have 3 wrong words
Redigeret af Bla d. 29-06-2008 14:24 |
|
| Forfatter |
Pile
Brugere
Antal indlæg: 244
Bopæl: Værløse
| Lagt på d. 29-06-2008 16:05 |
|
|
helt enig bla.
- kan ikke se hvad det skulle hjælpe at en gruppe erfarne tracereus definere parkour, hvad så hvis folk ikke er enige?
så laver man vel bare sin egen?
det er vel os det som man gør nu.
derfor er jeg helt enig med bla.
de kan lave om på selve betydningen men det vil for andre altid være parkour for os andre som vi kender det idag, hvis man er uenig med den nye defination..
JPC
Jonstrup Parkour Crew!
Freedom of movement |
|
| Forfatter |
Urban
Administratorer

| Lagt på d. 30-06-2008 01:49 |
|
|
Men.. som jeg tror Qawl og Sakse har sagt det..
jeg vil mene at parkour har en definition.. for ellers ville vi ikke vide at vi snakkede om det samme.. men definitionen behøver ikke at rumme alt som parkour er (for den enkelte). det skal blot være et startpunkt.. og fra det startpunkt kan parkour så være 100 forskellige ting, alt efter hvilken vej en traceur vælger..
www.cphparkour.dk
|