| Forfatter |
Spg. 4: Hvordan mener du definitionen af parkour er/skal være? |
Urban
Administratorer

Antal indlæg: 1595
Bopæl: Amager Urban
| Lagt på d. 01-07-2008 15:04 |
|
|
Hvordan mener du definitionen af parkour er/skal være?
simpelt spørgsmål.. kom med nogle konkrete bud..
EDIT:
ved godt at tingene ikke helt hænger sammen.. men jeg kunne ikke lave en afstemning der afspejlede det spørgsmål jeg ville stille..
så.. ergo.. derfor er der forskel.. Spørgsmålet her er "Hvordan mener du definitionen af parkour er/skal være?" og i forbindelse med afstemningen er det jo mest interessant at høre dem der ikke bruger den samme definition som DB..
www.cphparkour.dk
Ny dag - Nye udfordringer
For parkour - Imod konkurrence
Redigeret af Urban d. 01-07-2008 21:40 |
|
| Forfatter |
RE: Spg. 4: Hvordan mener du definitionen af parkour er/skal være? |
Sakse
Brugere

Antal indlæg: 1228
Bopæl: Overalt
| Lagt på d. 01-07-2008 15:24 |
|
|
Det er ikke det afstemningen handler om...
Er spørgsmålet "Hvad er din definition af Parkour?" eller er det stadig ovre i genren "Hvem skal definere parkour?"/ligesom afstemningen?
Kom til træning i Radiatorfabrikken! - Hørkær 1b, Herlev. Hver torsdag kl. 19 - 22
It is more important to know where you are going than to get there quickly. |
|
| Forfatter |
MuttenXd
Brugere
Antal indlæg: 69
Bopæl: Nordjylland
| Lagt på d. 01-07-2008 18:09 |
|
|
Først hvorfor jeg stemte:En kombination af svar 1 og svar 2.
Da jeg først hørte/læste om parkour sugede jeg en masse infomation til mig om hvad parkour var.
Derved brugte jeg en briskrivelse som jeg havde læst mig til. Efter jeg begyndte at dyrke parkour har jeg så fået bekræfet og redigeret min fortolkning og beskrivelse af parkour.
Og ud fra det har jeg skabt min personlige måde at forklare andre hvad parkour er.
Hvordan mener jeg definitionen af parkour er/skal være?
Jeg mener det er bedst vi er nogenlunde enige om definitionen af parkour, da det ellers ikke ville nemt at vide, hvad det var for noget.
Men udover vi alle er enige om hvad parkour cirka er, så synes jeg også det er en del af parkour'en at vi alle må have vores egen opfattelse af parkour, så den passer til os hver i sær, på de forskellige niveau vi er fyskisk, mentalt og ambitions-mæssigt. 
Min definition er vel kort fortalt at parkour en disiplin hvor jeg lærer at komme næmmest og hurtigst igennem ting, mest fysiks men også i hverdagens brug når man skal løse opgaver.
Redigeret af MuttenXd d. 01-07-2008 18:25 |
|
| Forfatter |
Urban
Administratorer

Antal indlæg: 1595
Bopæl: Amager Urban
| Lagt på d. 01-07-2008 21:40 |
|
|
Sakse.. ved godt at tingene ikke helt hænger sammen.. men jeg kunne ikke lave en afstemning der afspejlede det spørgsmål jeg ville stille..
så.. ergo.. derfor er der forskel.. Spørgsmålet her er "Hvordan mener du definitionen af parkour er/skal være?" og i forbindelse med afstemningen er det jo mest interessant at høre dem der ikke bruger den samme definition som DB..
www.cphparkour.dk
Ny dag - Nye udfordringer
For parkour - Imod konkurrence |
|
| Forfatter |
Ox
Brugere

Antal indlæg: 208
Bopæl: Korsør
| Lagt på d. 02-07-2008 09:49 |
|
|
Parkour har intet med hjemmesider eller kloge hoveder at gøre..
Jeg har skabt min egen definition af parkour, grundlagt ud fra det som var den originale ide med parkour.
Parkour skal skabes i hovedet på den enkelte traceur, det skal være grundlaget og motivationen til hans træning. Fuck alt det andet pladder med om flips er en del af parkour, eller om målet er at komme fra a-b eller om man går efter bevægelsesfrihed?
For at skære det ud i pap; hvis bevægelsesfrihed er ens mål med Parkour, ja så er det freerunning man laver - hvis målet er effektivitet, overblik og hurtighed, så er det parkour.
Parkour og freerunning er ikke det samme, og definitionen på parkour vil aldrig kunne skrives ned, hverken i et fora, eller på papir!
- Amen
[Edit] Parkour kan ikke slås fast som 1 ting, det er op til den enkelte traceur at finde deres mål med Parkour.
Byens begrænsninger giver mig muligheder..
www.YouTube.com/MuffinMisbrugTraceur
Korseurs Traceurs
- Iens usque etiam
[b] EG-guys? Skulle hilse fra Chau Belle og sige: "Body and mind do one"
Redigeret af Ox d. 02-07-2008 12:35 |
|
| Forfatter |
Sakse
Brugere

Antal indlæg: 1228
Bopæl: Overalt
| Lagt på d. 02-07-2008 17:22 |
|
|
Parkour er en tilgang til livet. Det er noget man enten gør eller ikke gør. Hvor ekstremistisk det så end lyder, eksisterer Parkour kun i ren form. Parkour handler om at komme fra en status til en anden, en position til en anden, bedre beskrevet som fra punkt A til punkt B. I Parkour er der kun løsninger - hvis en vej ikke fungerer, prøver man den næste. Hvis labyrinten er lukket, laver man et hul så man kan komme igennem.
Det der adskiller Parkour fra andre tankegange med samme grundlag, er at Parkour tager udgangspunkt i fysisk udfoldelse. Parkour begræser sig til fysisk udfoldelse. Parkour er ikke at løse en matematikopgave eller opdage en ny planet. Parkour beskæftiger sig kun med spatiale (dansk ord?) dimensioner og målet er at flytte sit eget korpus fra et punkt til et andet, effektivt.
Under udøvelsen af Parkour, forekommer der et fænomen man skal tage højde for: Det menneskelige korpus bliver beskadiget og nedbrudt under visse omstændigheder. Derfor er viden omkring hvad der forårsager disske skader vitalt, for at kunne udøve Parkour på et langvarigt plan.
Effektivitet er effektivitet på alle leder og kanter. Effektivitet er en prioritering. Modsat mange folks opfattelse, findes der forkerte og rigtige prioriteringer. En prioritering er en beslutning der tager udgangspunkt i det nuværende standpunkt, et mål og vejen derhen. Hvis målet ikke er nået via den vej man har valgt at tage eller med indflydelse af det valg man har taget, er prioriteringen forkert. Målet i effektivitet er altid, ret åbenlyst, effektivitet.
Arh, pis, skal gå nu. Håber mit indlæg kan ryste gang i lidt debat.
Kom til træning i Radiatorfabrikken! - Hørkær 1b, Herlev. Hver torsdag kl. 19 - 22
It is more important to know where you are going than to get there quickly. |
|
| Forfatter |
sodsojfosjaf
Brugere
Antal indlæg: 350
| Lagt på d. 05-07-2008 12:28 |
|
|
Nogle vise ord fra mig:
"Parkour er ligesom kristendommen. der er mange måder at dyrke den på;P) |
|
| Forfatter |
Woodo
Brugere

Antal indlæg: 540
Bopæl: Under din seng
| Lagt på d. 05-07-2008 15:13 |
|
|
Jeg plejer at indlede ved at forklare at man kan sammenligne det med en slags blanding af løb og redskabsgymnastik, hvor man løber igennem storbyen og overkommer alle forhindringer ved at kravle, hoppe, klatre osv i stedet for at gå udenom. Hvis folk så stadig er interesserde forklarer jeg, at man kalder DB for "parkours fader", selvom man egentlig ikke kan sige at det er en bestemt person, der står bag det.
Jeg forklarer også at det har rødder i blandt andet kampsport, gymnastik og uddannelsen af franske soldater i Vietnam. Jeg forklarer også nogle gange folk om "La methode naturale", men ikke altid. Som regel forklarer jeg sådan set bare, hvad det er jeg laver, når jeg træner.
fx.
"Hvad lavede du igår?"
"Var ude at træne lidt parkour med vennerne"
"Hva er parkour?"
"Tjah, det er lidt svært at foklare, fordi der er så mange meninger om det. Man kan ikke bare definere parkour i en enkelt sætning, men det er en slags blanding af redskabsgymnastik og løb.
Man gør det, at man spænder løbeskoene på og løber en tur gennem storbyen, mens man hopper, kravler og klatre over og under enhver forhindring i stedet for at løbe udenom. Kort sagt går det ud på at komme fra A til B på den hurtigste, mest effektive måde. Når man starter med parkour, er det mest styrketræning, balancetræning, klatren i træer og springe over et plankeværk eller en rail i ny og næ.
De über hardcore ser man i reklamer på tv, hvor de hopper fra tag til tag, men det kræver selvfølgelig års træning, og det er ikke det, jeg render og laver".
"omg du er mit største idol og mit evige lys på livets vej. Vil du lade mig meditere ved din side, o du, væsen af højere bevidsthed"
"step aside, mortal..."
Jeg fortæller det selvfølgelig ikke helt som det står, men jeg fortæller omtrent de ting, der står.
(for lige at skære det ud i pap for de tungnemme: de to sidste er en joke...)
The street is the most versatile canvas, so far
Come over to the light side, my young aprentice!]<-- Clicky, clicky. Five dollarh...

Redigeret af Woodo d. 05-07-2008 15:34 |
|
| Forfatter |
Johanne
Brugere

Antal indlæg: 168
Bopæl: På Nordborg Slots Efterskole (:
| Lagt på d. 05-07-2008 15:38 |
|
|
|
Woodo skrev:
"omg du er mit største idol og mit evige lys på livets vej. Vil du lade mig meditere ved din side, o du, væsen af højere bevidsthed"
"step aside, mortal..."
Hvis der er en der siger sådan en dag så skal det optages ! xD
- YouTube.com/PyroPunkie, xpunkie.deviantart.com
- Min msn er xpunkie-traceuse@hotmail.com xD Tilføj hvis du vil xD
- Hvis der er jordbær i jordbæris og vanille i vanilleis, hva er der så i børneis ? |
|
| Forfatter |
Frog
Brugere

Antal indlæg: 186
Bopæl: Frederiksberg
| Lagt på d. 21-09-2009 16:36 |
|
|
Jeg vil ik sige så meget da jeg mener at de overstående ( sådan det staves? ) replikker er meget rammende..Anyway, hvis der er nogen der spørger mig hvad parkour er så svarer jeg meget simpelt at komme fra et punkt (a) til et andet punkt (b) på den mest hurtige og effektive måde..Sådan forstå folk det lettest...
Ps: W00t!? Johanne! Du er en pige!..Første gang jeg har set en kvindelig ( Og så smuk ;D ) traceuse (er igen i tvivl om stavningen) på le-parkour.dk ..
Redigeret af Frog d. 21-09-2009 16:36 |
|
| Forfatter |
buksted
Brugere
Antal indlæg: 89
Bopæl: Randers
| Lagt på d. 21-09-2009 17:31 |
|
|
|
Frog skrev:
Ps: W00t!? Johanne! Du er en pige!..Første gang jeg har set en kvindelig ( Og så smuk ;D ) traceuse (er igen i tvivl om stavningen) på le-parkour.dk ..
Le-parkour.dk - Worlds biggest online meetingplace. Find the love of your life - today! |
|
| Forfatter |
Frog
Brugere

Antal indlæg: 186
Bopæl: Frederiksberg
| Lagt på d. 21-09-2009 22:43 |
|
|
buksted skrev:
Frog skrev:
Le-parkour.dk - Worlds biggest online meetingplace. Find the love of your life - today!
Hehe tænkte nok en eller anden ville komme med en bemærkning xD |
|